Posljedica VS  kazna

Zašto me moje dijete ne sluša i uvijek radi po svome? Zašto me ne poštuje? Gdje sam pogriješio/la? 

Roditelji si često postavljaju ova pitanja,stoga se da zaključiti da je ne poslušnost djece vrlo česta pojava. No, zašto i kako se ona javlja? 

U većini slučajeva neposlušnost djece povezana je sa pogrešnim pristupom roditelja kod rješavanja novonastalih problema; počevši od njihova nastupa do odabira odgojne metode.

Tu je vrlo važno učiti važnost i točnost pravovremene reakcije kako se određeno loše ponašanje ne bi ponovilo. Roditelji ovdje često rade veliku pogrešku te kao odgojnu metodu odabiru kaznu umjesto posljedica. Upravo se na razlici ovih dviju metoda može jasno vidjeti njihova učinkovitost u rješavanju problema neposlušnosti.

 

 Kazna

Postoji velika razlika između kazni i posljedica što je jasno vidljivo u njihovoj učinkovitosti. Kazna u većini slučajeva dovodi do pojave suprotne onoj koju ste željeli postići. Uporaba kazne kao odgojne metode u većini slučajeva uzrokuje neposlušnost i nepoštivanje.

Pošto su djeca gotovo unaprijed programirana za pobunu protiv kazni, stvaranje i uporaba logičnih posljedica u sprječavanju nepoželjnih radnji i ponašanja čini se mnogo učinkovitija. Svako se može reći da je puno jednostavnije „poludjeti“ i zaprijetiti djetetu da ćete ga zatvoriti u njegovu sobu kod ne napuni 30, ali zar ne bi bilo bolje za sve da do gore navedenog nikad ni ne dođe?

 

Posljedica 

Upravo tu dolazimo do posljedica kao glavne odgojne metode u sprječavanju nepoželjni radnji i ponašanja djeteta. Ova metoda omogućuje izgradnju poštovanja, koje je temelj za pojavu poslušnosti. 

Poštovanje mora biti uzajamno; roditelj mora poštivati djecu, kako bi djeca mogla poštivati roditelja. Kod uporabe kazne roditelji svojim nastupom izražavaju ne poštenje naspram djece, što naravno uzrokuje ne poštenje i neposlušnost djece spram roditelja. Stoga je važan početni pristup roditelja, koji se mora temeljiti na poštovanju, a bazira se na uporabi posljedice.

 

Kazne-Posljedice

Kako bi bili sigurni da upotrebljavate logične posljedice a ne kaznu, slijedite ove upute:

1. Pitati dijete da vam pomogne u donošenju posljedice

2. Staviti posljedicu ispred odabira

• Ili/ili  odabir

• Ako/onda odabir

3. Biti siguran da je posljedica logički povezana sa nedoličnim ponašanjem

4. Davati odabire s kojim možete živjeti

5. Pričati strogim ali mirnim glasom

6. Jednom dati izbor(odabir) , potom primijeniti posljedicu

7. Očekujte testiranje ( može postati gore prije nego što postane bolje)

8. Dopustiti djetetu da ponovno pokuša s primjenom istog ponašanja nakon doživljavanja posljedice

 

Primjena posljedica

1.Pitati dijete da vam pomogne u donošenju posljedice  

Kao što je gore navedeno, poštovanje je nužno za stvaranje poslušnosti. A  jedan od načina na koji možete pokazati poštovanje prema djetetu jest da ono (zajedno s vama) odlučuje o posljedicama svog ponašanja. Imate veće šanse da će vaše dijete surađivati s vama ako ga uključite u proces donošenja odluke. Također, dijete će ponekad doći do odabira i rješenja nekog problema  kojeg se vi sami ne bi mogli dosjetiti.

PRIMJER:

„Marija, meni još uvijek smeta to što ostavljaš svoje stvari po cijeloj kući. Što misliš, što možemo učiniti da riješimo ovaj problem?“

Čak ako vaše dijete nema ideja za rješenje problema ili jednostavno ne želi sudjelovati, veoma je važno pitati. Pozivanjem vašeg djeteta da sudjeluje u donošenju odluka smanjuje mogućnost da vas dijete doživljava kao „nemilosrdnog diktatora“ i da se pobuni protiv vas. Ovo su prvi koraci u izgradnju uzajamnog poštovanja. 

 

2. Objašnjavanje posljedica uporabom „ili“/“ili“  ili  „kad“/“onda“

PRIMJER 1. ILI/ ILI odabir:

DA: „ Marija, ili ćeš pospremiti svoje stvari kada dođeš iz škole, ili ću ih ja staviti u kutiju i odnijeti u podrum. Ti odluči.“

NE: „Marija,  pospremi svoje stvari  ili ću ih ja staviti u kutiju i baciti u podrum!“ (U ovom slučaju zvučat ćete kao nemilosrdni diktator)

 

PRIMJER 2. KAD/ ONDA odabir:

Petar  često ne završava svoje školske zadaće, ali voli gledati TV.

DA: „Petre, kada završiš s pisanjem zadaće, onda možeš gledati TV:“

NE: „ Petre, ako napraviš zadaću onda možeš ostati budan pola sata kasnije.“ 

(ovo je prikaz nagrade, a ne logičke posljedice; zato što nudite svome djetetu nagradu za nešto što bi ionako treba raditi.)

 

Ove se metode mogu upotrijebiti u bilo kakvoj vrsti nepoželjno ponašanja djeteta, uključujući i ona rizična poput pušenja.

 

Izvor:

http://www.realparentsrealanswers.com/kids-misbehaving-have-them-help-decide-the-consequences/

http://www.realparentsrealanswers.com/make-sure-consequences-are-logical/