29. do 30. travnja 2016. u Dubrovniku je održana konferencija „Škola kao mjesto učenja aktivnog građanstva za roditelje i djecu“ u organizaciji Europskog udruženja roditelja (EPA, European Parents' Association) i Udruge roditelja „Korak po korak“. Koferencija je okupila 50-ak predstavnika različitih udruženja roditelja iz cijele Europe (Švedska, Estonija, Austrija, Italija, Španjolska i druge). Cilj Konferencije je bio razmotriti postojeće načine i primjere dobre prakse suradnje roditelja i odgojno obrazovnih ustanova diljem Europe, ali također, izraditi preporuke koje će na svim razinama, od roditelja do predstavnika tijela javnih vlasti ukazati kako zajedničkom suradnjom povećati participaciju i uključivanje roditelja u rad škole što direktno može poslužiti djeci kao primjer učenja aktivnom građanstvu.

 

Program Konferencije sastojao se od službenog posjeta Uredu gradonačelnika grada Dubrovnika gdje je izaslanstvo EPA-e dočekala zamjenica gradonačelnika mr.sc. Tatjana Šimac Bonačić koja je tijekom prijema iskazala otvorenu dobrodošlicu te predstavila dosadašnje napore na razini grada i pružanje podrške suradnji škole, roditelja i lokalne zajednice. Također, gđa. Šimac Bonačić je otvorila službeni početak programa rada Konferencije u Hotelu Neptun u Dubrovniku.

Uz ovaj službeni posjet, predstavnici članica EPA-e imali su prilike posjetiti Osnovnu školu Lapad gdje su se predstavili učenici škole, ali i predstavnici vijeća roditelja te školskog odbora. Naglasak je bio na suradnji između škole i roditelja što je osiguranje da će i sama djeca na taj način imati prilike vidjeti koristi od aktivne participacije i uključivanja njihovih roditelja i rad škole.

Plenarni dio Konferencije sastajao se od izlaganja pravobraniteljice za djecu Republike Hrvatske, dr. sc. Milas Klarić koja je temeljem praćenja stanja za Hrvatsku ustvrdila da je pravo djece na obrazovanje na području države, drugo najviše kršeno pravo djece. To pak, direktno utječe i na kvalitetu i prilike uključivanja roditelja u obrazovanje djece, jer kako je istaknuto, sukladno Konvenciji o pravima djece, roditelji imaju pravo odlučivati i brinuti o edukaciji svoje djece, te ako im je to pravo uskraćeno, oni zapravo ne mogu u potpunosti odgovorno vršiti svoje roditeljske dužnosti.

Istaknuto predavanje Christophera Cloudera, edukacijskog stručnjaka, poznatog sa područja rada i razvoja waldorfskih škola, istaknuo je da učenici imaju pravo na obrazovanje koje će doprinositi njihovoj dobrobiti i da nije jedno dijete ne bi smjelo na pitanje kako ti je danas bilo u školi, izreći da mrzi školu ili da je nesretno. To pokazuje da mi kao odrasli ne radimo dobro svoj posao, a uloga roditelja u kvaliteti rada škole je nezamjenjiva.

Tijekom okruglih stolova te radionica, kao rezultat izrađen je Manifesto 2015 - European Future of our Children in the 21st Century. Na jednoj od radionica, predstavnica Udruge roditelja „Korak po korak“, Irena Bohač, predstavila je rezultate fokusnih grupa provedenih s roditeljima te ravnateljima škole o trenutnom stanju u suradnji škola i roditelja, što je ukazalo da prava suradnja i partnerstvo najčešće izostaje ili je fragmentirana što na kraju šteti samo djeci i njihovom uspjehu i osjećaju prihvaćenosti u školi. Sama suradnja nije formalizirana u dovoljnoj mjeri na sustavnoj razini već ovisi o osobnoj motivaciji roditelja te posebno ravnatelja škole te takav pristup dugoročno ne doprinosi kvaliteti obrazovanja kakvu želimo na razini države.